نگاهی به تاثیر بازگشت شورای رقابت بر روند قیمت گذاری در بازار خودرو - شرکت لیزینگ ایران خودرو

بازار خودرو این روزها خلوت‌تر از همیشه است و نه خریداری به بازار ورود می‌کند، نه فروشنده‌ای در این نوسان قیمتی پیدا می‌شود. البته فعالان بازار ماه رمضان را هم بی‌تاثیر در این وضعیت نمی‌دانند، با این حال نوسانات بازار و همچنین غبارآلود بودن آینده را موثرتر می‌دانند. در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که زمزمه بازگشت شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو، اتفاقی است که در چند وقت اخیر سبب شده دامنه نوسان قیمت شدیدتر شود. یکشنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس با بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس، خواستار ورود شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو شدند.

بازار خودرو

فعالان بازار خودرو معتقدند انتشار این خبر بیش از پیش بازار را بلاتکلیف کرده است. در این شرایط خریداران به امید اینکه بازگشت شورای رقابت قیمت‌ها را از مبدا کاهش دهد، خرید خود را به تاخیر انداخته‌اند، این مساله تا حدی شیب قیمت‌ها را نزولی کرده است. در مقابل فروشندگان نیز همچنان در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرده و با این تحلیل که قیمت خودرو باز هم روند صعودی خواهد گرفت، خودروهای خود را به بازار عرضه نمی‌کنند.
اینکه قیمت‌ها در آینده روند سعودی یا نزولی داشته باشد به میزان تولیدات شرکت ها بستگی مستقیم دارد، طبیعتا اگر خودروسازان بتوانند نیاز بازار را تامین کند اخلاف قیمت شرکت و بازار کم می شود. فعالان بازار می‌گویند بازگشت شورای رقابت تنها زمانی می‌تواند موثر باشد که روند عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز به روال سابق بازگردد، در غیر این صورت بازگشت شورای رقابت دردی از بازار دعوا نخواهد کرد.

کارشناسان همچنین از کاهش تنوع محصولات به ‌عنوان یکی دیگر از چالش‌ها اشاره می‌کنند و تاکید دارند که اگر شورای رقابت همین لحظه نیز اقدام به نظارت و قیمت‌گذاری خودرو کند، به ‌دلیل اینکه بخشی از محصولات مونتاژی دیگر در کارخانه تولید نمی‌شوند، اما همچنان در بازار حضور دارند قادر به قیمت‌گذاری این دسته از محصولات نخواهد بود.

  • تاریخ انتشار : 01 June 2019
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :