زور سازمان حمایت به مدیران خودرو نرسید - شرکت لیزینگ ایران خودرو

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت مدیران خودرو را باید از آن دست شرکت‌های فعال در حوزه تولید و واردات خودرو قلمداد کرد که در جریان تشدید بحران‌های اقتصادی، با شتاب غیرقابل باوری اقدام به افزایش قیمت محصولات تولیدی و وارداتی خود کرد؛ اقداماتی که نه تنها با نرخ تورم و قیمت‌های جهانی متناسب نیست بلکه بر خلاف دستوراتی است که از سوی سازمان‌هایی چون حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و نیز تعزیرات حکومتی صادر می‌شود.

به صورت مشخص و در حالیکه پیش از این رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از آماده‌سازی پرونده شرکت مدیران خودرو برای ارسال به سازمان تعزیرات حکومتی به دلیل گران‌فروشی خبر داده بود؛ این شرکت بی‌اعتنا به این موضوع باز هم اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرد و این بار تا حدود ۳۴ میلیون تومان قیمت محصولاتش را افزایش داد.

این تصمیم مدیران ارشد مدیران خودرو در حالی اتخاذ و عملیاتی می‌شود که سابق بر این نیز آنها نسبت به افزایش چند باره قیمت محصولات خود اقدام کرده بودند.

به عنوان مثال در اردیبهشت ماه این شرکت پنج محصول خود را به نرخ‌هایی گران‌تر از قیمت‌های بازار عرضه کرد؛ مجموعه اقداماتی که در اردیبهشت ماه سال جاری باعث شده بود شرکت مدیران‌خودرو دو محصول MVM X۲۲ اسپورت اکسلنت و MVM X۳۳ خود را تا حدود ۳۰ میلیون تومان گران‌تر از قیمت‌های بازار عرضه کند و در حالی که خودروی تیگو ۷ در بازار آزاد به قیمت ۳۵۴ میلیون تومان به‌فروش می‌رسید مدیران‌خودرو این محصول را به قیمت ۳۹۳ میلیون تومان عرضه کرد.

تکرار رویه های پیشین از سوی مدیران ارشد مدیران خودرو در حالی در جریان است که سابق بر این و به واسطه افزایش قیمت ها در ماه اردیبهشت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش قیمت ها را پیگیری و در نهایت حدود یک ماه پیش از آماده‌سازی پرونده مدیران خودرو برای ارسال به سازمان تعزیرات حکومتی خبر داده بود.

با اینکه به واسطه فعالیت های پیشین و اقدام های نظارتی مسئولان انتظار می رفت رویه های سابق توسط مدیران خودرو اصلاح و قیمت محصولات این شرکت با قیمت های جهانی متناسب شود، بررسی ها نشان می دهد نه تنها اصلاحات مورد نظر در این مجموعه رخ نداده، بلکه شرایط از قبل هم بدتر شده است.

نکته قابل تأمل و عجیب این است که قیمت جدید برخی از محصولات مدیران خودرو همچنان گران‌تر از قیمت‌های بازار است؛ به‌گونه‌ای که در یک نمونه خودرو تیگو ۵ IE در کارخانه ۲۳ میلیون تومان گران‌تر از بازار به فروش می‌رسد و مشخص نیست که چطور این خودروساز با اعتماد به نفس کامل محصولات خود را به نرخ‌هایی گران‌تر از بازار عرضه می کند؟!

با توجه به اینکه گران‌تر شدن قیمت فروش محصولات مدیران خودرو در کارخانه نسبت به قیمت‌های کشور مبداء و یا بازار روسیه که نمونه های مشابه در آن به فروش می رسد ؛برای چندمین بار است که تکرار می‌شود، به نظر می رسد در این فضا هیچ نهاد یا سازمان نظارتی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قادر به متوقف کردن افزایش قیمت ها در این شرکت تولیدکننده و وارد کننده خودرو نیست.

آنچه اکنون رخ داده و به احتمال بسیار زیاد در ادامه نیز ادامه خواهد داشت، چیزی نیست جز اجحاف آشکار در حق مشتریان ایرانی که از سویی ناگزیر هستند در بازار داخلی خرید خودروی خود را انجام دهند و از طرفی ناگزیر هستند با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت بازار جهانی خرید کنند.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و در هفته و ماه های آینده شاهد عملکرد مسئولان نظارتی و حاکمیتی بود؛ نهادهایی که برای اقدام موثر و بازدارنده نیاز است با جدیت بیشتری به این مسئله ورود کنند و به هشدارهای زودگذر اکتفا نکنند.

منبع: بازتاب

  • تاریخ انتشار : 09 July 2019
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :