نگاهی آماری به فروش برخی برندها ؛ از اوج گیری لامبورگینی و تسلا تا شکست عضلانی ها - شرکت لیزینگ ایران خودرو

با پایان ماه ژوئن، برخی از خودروسازان آمار مربوط به فروش محصولات خود در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ را منتشر کرده اند. لامبورگینی یکی از این کمپانی ها است که اعلام کرده از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن موفق به تحویل ۴,۵۵۳ خودرو به مشتریان خود در سرتاسر جهان شده است.

از میان مدل های مختلف لامبورگینی، تقاضا برای اوروس بیشتر بوده و ۲,۶۹۳ دستگاه از آن توسط مشتریان خریداری شده است. این رقم فراتر از مجموع فروش دو محصول کنونی لامبورگینی یعنی هوراکان و اونتادور محسوب می شود. پس از اوروس، هوراکان با فروش ۱,۲۱۱ دستگاه در رده دوم و اونتادور V12 با فروش ۶۴۹ دستگاه در رده سوم قرار دارد.

مقایسه آماری با سال گذشته نشان می دهد که میزان فروش لامبورگینی در نیمه نخست امسال، برابر با ۹۶ درصد افزایش یافته که پیشرفت بسیار قابل توجهی است.

طبق روال سال های اخیر باز هم ایالات متحده بزرگ ترین بازار برای لامبورگینی بوده و ۱,۵۴۳ خودروی مزین به نشان گاو خشمگین در این کشور به فروش رسیده است. این رقم از رشد ۱۲۸ درصدی حکایت دارد.

پس از این ایالات متحده، چین و بریتانیا، ژاپن و آلمان به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. تقاضا برای محصولات لامبورگینی در منطقه آسیا-اقیانوسیه دو برابر شده و این کمپانی موفق به فروش ۱,۱۸۴ خودرو شده است. در منطقه EMEA (شامل اروپا، خاورمیانه و آفریقا) نیز ۱,۸۲۶ دستگاه از محصولات لامبورگینی به فروش رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۶۷ درصد رشد داشته است.

نکته تامل برانگیز اینکه وقتی لامبورگینی در سال ۲۰۱۲ نسخه کانسپت اوروس را معرفی کرد، بسیاری از طرفداران متعصب لب به انتقاد از این کمپانی گشودند. اگر چه شاید برخی از دلایل منتقدین قابل توجیه بود، اما آمارهای موجود ثابت می کنند که تصمیم سنت آگاتایی ها در ارایه یک سوپر شاسی بلند به لحاظ تجاری کاملا درست بوده است.

جنسیس دیگر برندی است که آمار مربوط به میزان فروش خود را منتشر کرده؛ این آمار البته مربوط به ایالات متحده بوده و کلی نیست. بر این اساس کره ای ها توانسته اند در نیمه اول امسال، ۱۰,۰۰۷ خودرو به فروش برسانند.

درست است که میزان خودروهای فروخته شده توسط جنسیس به هیچ وجه قابل مقایسه با برندهای آلمانی مرسدس بنز، ب ام و و آئودی نیست، اما رشد فروش ۳۷٫۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته حاکی از آن است که این برند لوکس کره ای در مسیری درست حرکت می کند.

سدان جذاب و خوش استیل G70 یکی از دلایل اصلی موفقیت جنسیس در افزایش آمار فروش بوده است. این خودرو که رقیب ب ام و سری ۳ و مرسدس بنز C کلاس به حساب می آید، از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن، ۵,۷۱۵ مشتری را راهی نمایندگی های جنسیس در ایالات متحده کرده است.

سدان سایز متوسط G80 با فروش ۳,۳۵۳ دستگاه و سدان فول سایز G90 نیز با فروش ۹۳۹ دستگاه در رده های دوم و سوم ایستاده اند. هر دوی این مدل ها روندی نزولی داشته و فروششان به ترتیب ۴۰٫۶ و ۴۱٫۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است.

اروین رافائل (Erwin Raphael) مدیر جنسیس در ایالات متحده رضایت و وفاداری مشتریان را یکی از دلایل اصلی موفقیت این برند دانسته است.

آمار فروش سه خودروی عضلانی معروف آمریکایی یعنی فورد ماستنگ، داج چلنجر و شورولت کامارو یکی دیگر از آمارهایی است که توسط سازندگان این مدل ها منتشر شده است.

بر این اساس شورولت کامارو باز هم ناموفق ظاهر شده و با فروش ۲۴,۵۱۶ دستگاهی ضمن ایستادن در رتبه سوم، کاهش ۳٫۴ درصدی را در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۱۸ ثبت کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده که مقامات جنرال موتورز امیدوار بودند فیس لیفت مدل ۲۰۱۹ باعث بهبود وضعیت کامارو شود.

در نیمه اول امسال اوضاع برای داج چلنجر نیز اصلا مساعد نبوده، چرا که میزان فروش این عضلانی پا به سن گذاشته با ۲۳ درصد کاهش به ۲۸,۶۶۸ دستگاه رسیده است. در صورت تداوم این روند، شاید در پایان سال جای چلنجر و کامارو عوض شود.

فورد ماستنگ نیز که در سال های اخیر همواره لقب پرفروش ترین کوپه عضلانی را از آن خود کرده، در سال ۲۰۱۹ با کمبود تقاضا مواجه شده و میزان فروش آن با ۹٫۲ درصد کاهش به ۳۸,۵۴۲ دستگاه در شش ماهه اول ۲۰۱۹ تنزل پیدا کرده است.

احتمال می رود با عرضه ماستنگ شلبی GT500 که موتوری ۷۶۰ اسب بخاری دارد، تا پایان سال وضعیت برای این اسب وحشی آمریکایی بهتر شود. آنطور که ارقام موجود نشان می دهند، امسال نیز ماستنگ علی رغم افت فروش، موفق تر از چلنجر و کامارو ظاهر خواهد شد.

به غیر از برندهای فوق، تسلا نیز اخیرا گزارش فصلی خود را منتشر کرده که طبق آن در حد فاصل ماه های آوریل تا ژوئن این خودروساز کالیفرنیایی موفق به فروش ۹۵,۲۰۰ خودرو شده است. این رقم در مقایسه با سه ماهه نخست امسال ۵۱٫۱ درصد افزایش داشته و رکورد قبلی مربوط به سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ را که برابر با ۹۰,۷۰۰ دستگاه بود، شکسته است.

نگاهی آماری به فروش برخی برندها

تسلا اعتقاد دارد به دلیل ثبت سفارش های زیاد و فرا رسیدن موعد تحویل، در سه ماهه سوم ۲۰۱۹ اوضاع به مراتب بهتری خواهد داشت؛ همچنین ۷۲۰۰ دستگاه در روزهای پایانی ماه ژوئن در حال تحویل به مشتریان بودند که آمار آنها به سه ماهه سوم منتقل خواهد شد.

در بیانیه منتشر شده تسلا به گام های بزرگی که در راستای بهبود لجستیک بین المللی و عملیات مربوط به تحویل در حجم بالا برداشته، اشاره کرده و افزوده هزینه ها و شرایط کاری این کمپانی بهبود یافته است.

مدل ۳ با فروش ۷۷,۵۵۰ دستگاه محبوب ترین محصول تسلا در سه ماهه دوم ۲۰۱۹ به شمار می رود. در همین مدت دیگر محصولات این کمپانی یعنی مدل S و مدل X در مجموع به تعداد ۱۷,۶۵۰ به فروش رسیده اند. پس از انتشار این آمار ارزش سهام تسلا به اندازه ۷ درصد رشد کرده است.

یکی از تحلیلگران موسسه Wedbush به نام Dan Ives درباره موفقیت تسلا گفته:

چالش ها هنوز پابرجا هستند، اما گام ها در جهتی درستند. اعداد و ارقام حتی از پیش بینی های خوشبینانه نیز فراتر بوده و نشان می دهند که تسلا در حال بازیابی خود است. این کمپانی باید به دستاوردهای خود افتخار کند.

  • تاریخ انتشار : 05 July 2019
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :