افزایش هزینه عوارضی های کشور حاشیه ساز شد [به روز رسانی] - شرکت لیزینگ ایران خودرو

افزایش هزینه عوارضی اتوبان های ساخته شده توسط بخش خصوصی در چند سال اخیر با انتقاداتی همراه بوده است و این موضوع همزمان با الکترونیکی شدن پرداخت عوارضی ها باعث شده تا مسافران عملا راه گریزی برای رساندن صدای انتقاد خود به مسئولان نداشته باشند. این در حالیست که هزینه ساخت آزاد راه نیز با توجه به شرایط عمومی اقتصادی به شکل چشمگیری افزایش یافته و از این رو می توان گفت که راه برون رفت مشخصی نیز از این معضل وجود ندارد و این مشکل به خصوص در قسمت های کمتر توسعه یافته یا مناطقی که دسترسی به جاده های جایگزین تعریف نشده است، موجبات نارضایتی هموطنان را فراهم آورده است.

۳۰ میلیارد تومان؛ حداقل رقم لازم برای رفع معارض آزادراه همت تا کرج [به روز رسانی]

عوامل تأثیرگذار در طولانی شدن مدت اجرای آزادراه تهران-شمال به دلیل معارضین متعدد این پروژه بود و از طرفی آزادراه تهران-شمال در سنوات گذشته در اولویت پروژه‌های عمرانی دولت قرار نداشت، بلکه در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک دوره فعالیت چشم‌گیر صورت گرفت که منجر به احداث و بهره‌برداری از منطقه چهار شد و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز عملیات اجرایی روی منطقه یک و ۲ بدون وقفه از سال ۹۳ شکل گرفت.

خادمی بیان کرد: «امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه از پروژه ادامه آزادراه همت تا کرج نیز بازدید کرد. این مسیر ۱۴٫۵ کیلومتر است که ۵ کیلومتر آن افتتاح شده و ۱۰ کیلومتر دیگر نیز ۸۵ درصد رشد دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال افتتاح شود.»

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: «این پروژه در قالب دو قرارداد اجرا شد، اولی ۹۹ درصد رشد دارد و قرارداد دوم نیز در حال اجراست. تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان در ادامه آزادراه همت تا کرج هزینه شده است که ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری دولتی است.»

خادمی با اشاره به رفع معارض در بخش زیادی از این آزادراه گفت: «تعدادی از خانه‌های حاشیه مسیر خریداری شد همچنین در انتهای پروژه تا اتصال آن به جاده موجود کرج – چالوس چندین رستوران و منطقه گردشگری وجود دارد که باید خریداری شود و برای این منظور ۳۰ میلیارد تومان نیاز داریم که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در این حوزه با ما همکاری کند.»

گران‌ترین عوارضی کشور گران‌تر شد [به روز رسانی]

گرانترین آزادراه کشور یعنی آزادراه ۱۰۴ کیلومتری خرم آباد-پل زال اقدام به افزایش هزار تا ده هزار تومانی عوارض خود کرده است. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که راه جایگزین دیگری برای آزادراه خرم آباد-پل زال وجود نداشته و مردم محروم و سیل زده لرستان ناچارند از این آزادراه استفاده کنند.

با وجود بالا بودن عوارض آزادراه خرم آباد-پل زال، ایمنی این آزادراه موضوعی است که بارها از سوی کارشناسان به چالش کشیده شده و روستاییان ساکن در حاشیه این آزادراه نیز نسبت عدم ایمنی کافی آن کاملا واقعی هستند. عوارض آزادراه مذکور از ۱۸ تا ۶۵ هزار تومان است.

چندی پیش استفاده کنندگان از این آزادراه به مدت یک ساعت با زدن بوق های ممتد و بدون پرداخت عوارض از جایگاه پرداخت عوارض آزادراه خرم آباد-پل زال عبور کرده تا شاید به این طریق بتوانند صدای اعتراض خود را به مسئولین برسانند. علیرضا بیرانوند دروازه بان لرستانی تیم ملی کشورمان نیز در صفحه اینستاگرام خود نسبت به این افزایش عوارض واکنش نشان داده و نوشته مگر در جاده بهشت است؟

عوارض آزادراه

جالب است بدانید با توجه به اینکه ۹۰ درصد آزادراه خرم آباد-پل زال در حوزه استحفاظی پلدختر است مردم این منطقه نسبت به احداث این آزادراه اعتراض بسیار داشته و معتقدند که این آزادراه به شهرهای پلدختر و معمولان و به ویژه مشاغل کنار جاده قدیم این منطقه به شدت آسیب وارد کرده است. در واقع احداث این آزادراه سبب کاهش تردد خودروهای سبک و سنگین مانند اتوبوس در حاشیه جاده قدیم شهرستان پلدختر شده و به این ترتیب مشاغلی که در کنار این جاده رونق پیدا کرده بودند به طور کامل از بین رفته اند.

با توجه به بالا بودن هزینه تردد از مسیر آزاد راه خرم آباد-پل زال بسیاری از رانندگان ترجیح می‌دهند از محور تخریب شده قدیم این ناحیه عبور کنند که همین امر قطعا بر تعداد حوادث رانندگی خواهد افزود.

با توجه به نزدیک بودن ایام حرکت زائران اربعین به سمت کربلا گران شدن این آزادراه می تواند هزینه های بیشتری را به زائرین امام حسین تحمیل کند و قطعا اعتراضات بیشتری در این زمینه صورت خواهد پذیرفت.

عوارض آزادراه تهران – پردیس گران شد‌ [به روز رسانی]

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران – پردیس گفت: «عوارض آزادراه تهران-پردیس در راستای اجرای ماده ۳۴ آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری ۵۰۰ تومان افزایش یافت.»

  • تاریخ انتشار : 25 August 2019
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :