دردسر جدید خودروسازان و اختلال در تولید آنها - شرکت لیزینگ ایران خودرو

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه‌های اطلاعات، هفت صبح، آفتاب یزد و خراسان امروز، یکشنبه ۱۳ مرداد ماه سال ۱۳۹۸، از توقف تولید سراتو و عدم همکاری شرکت کره‌ای کیاموتورز با ایران و شرکت سایپا نوشتند.

تولید خودرو سراتو متوقف شد

روزنامه اطلاعات صبح امروز با تیتر «تولید خودرو سراتو متوقف شد» نوشت که شرکت کره‌ای کیاموتورز هم پس از بدعهدی رنو فرانسه، سیتروئن فرانسه و برلیانس چین، به پیروی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، به‌ همکاری با ایران و گروه خودروسازی سایپا پایان داد.

به گزارش ایرنا، به‌ دنبال این تصمیم شرکت کره‌ای، تولید خودرو کیاسراتو در سایپا این هفته متوقف خواهد شد و خطوط تولید آن جمع‌آوری می‌شود.

با خروج کیاموتورز از چرخه تولید مشترک خودرو با سایپا، این شرکت به جمع شرکت‌های رنو، سیتروئن، برلیانس، ولوو و ایویکو خواهد پیوست که پیشتر با بدعهدی و عمل نکردن به تعهدات خود به‌ تولید مشترک خودرو در ایران پایان داده‌ بودند.

بر این اساس سایپا با درک کامل از شرایط پیش آمده برای هموطنانی که متقاضی تحویل خودروهای تولید مشترک با شرکای خارجی بودند، اقدامات لازم را برای جلب رضایت مشتریان و تبدیل خودروهای ثبت‌نامی آنها به خودروهای قابل تحویل انجام داده است.

روزنامه هفت صبح نیز با تیتر «توقف تولید کیا با قطع همکاری کمپانی کره‌ای» نوشت که این کمپانی با بیش از ۷۴ سال سن، حالا آخرین حلقه ارتباط خود با بازار بزرگ ایران را قطع کرده است. کیا که سال ۱۹۴۴ در شهر سئول کره‌جنوبی تاسیس شده، قدمتی بیش از مالک مشهورش هیوندای دارد.

وداع با خودروی عجیب این روزهای بازار

روزنامه خراسان نیز با تیتر «وداع با خودروی عجیب این روزهای بازار» بعد از خروج رنو، سیتروئن و برلیانس هم اینک خبرها حاکی از خروج شرکت کیاموتورز از ایران است.

به نقل از گروه خودروسازی سایپا، کیاموتورز که سازنده خودروهای سراتو بود، به همکاری با گروه سایپا پایان داده و با توقف تولید این خودرو در هفته جاری، خطوط تولید آن نیز جمع‌آوری می‌شود.

سایپا در اطلاعیه‌ای به این منظور تصریح کرده که اقدامات لازم را برای جلب مشتریان و تبدیل خودروهای آن ها به خودروهای قابل تحویل انجام خواهد داد.

سراتو یکی از خودروهای تیراژ محدود و با کیفیتی است که در سال های اخیر توسط سایپا تولید شده است.

بر اساس داده‌های انجمن خودروسازان، تولید این خودرو همانند سایر خودروهای خارجی در سال های اخیر افت داشت. به طوری که از حدود ۲۸ هزار دستگاه در سال ۹۶، به ۱۴ هزار دستگاه در سال ۹۷ کاهش یافت.

نکته قابل توجه درباره این خودرو این است که در هفته‌های اخیر، قیمت کارخانه این خودرو در حالی به ۲۹۵ میلیون تومان رسید که در آن زمان و تا مدتی بعد از آن، از قیمت بازار این خودرو کمتر بود.

ضمن این که فروش فوری این خودرو در سایت سایپا باز بود که در دوران وانفسای کمبود قطعه مورد ادعای خودروسازان، کمی عجیب به نظر رسید.

به رغم توقف تولید این خودروی محبوب با چهار ستاره کیفی، باید گفت که سبد تولید خودروهای تولیدی و مونتاژی با کیفیت در ایران آسیب چندانی نخواهد دید.

طبق آخرین گزارش‌های کیفی در خرداد ماه امسال، خودروهایی مانند دناپلاس و چانگان CS35 محصولاتی بوده‌اند که از نظر کیفیت با سراتو هم رده بوده و حتی قیمت پایین‌تری داشته‌اند.

هرچند ممکن است از لحاظ آپشن‌ها و امکانات در سطح پایین‌تری باشد.

ضمن این که خودروهای دیگری نظیر پژو ۲۰۰۸ با پنج ستاره کیفی به همراه برخی دیگر از خودروهای چهار ستاره کماکان در معرض انتخاب علاقه‌مندان به تولیدات با کیفیت داخلی قرار دارند.

خودروسازان در آمپاس

روزنامه آفتاب یزد هم با تیتر «خودروسازان در آمپاس» نوشته است: پس از رفتن رنو و سیتروین فرانسه و برلیانس چین و ولوو وایویکو از ایران به خاطر تحریم‌ها‌، این بار به کیاموتورز رسید تا با جمع کردن خطوط خود از ایران باعث توقف تولید سراتو از ایران شود.

حالا با این شرایط خودروسازان ایرانی که متکی به خارجی‌ها‌ بودند چه خواهند کرد و روند تولید خودرو در ایران به کجا کشیده خواهد شد؟

شرکت سایپا دیروز اعلام کرد که شرکت کره‌ای کیاموتورز هم بعد از بدعهدی رنو فرانسه، سیتروئن فرانسه و برلیانس چین، به پیروی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، به‌ همکاری با ایران و گروه خودروسازی سایپا پایان داد.

در اطلاعیه سایپا آمده است: به‌ دنبال پیروی غیرمنطقی شرکای خارجی صنعت خودروی ایران از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و بدعهدی آنان در تامین قطعات، شرکت کیاموتورز کره‌جنوبی نیز ایران را ترک کرده و به همکاری خود با گروه سایپا پایان داد.

به ‌دنبال این تصمیمِ شرکت کره‌ای، تولید خودرو کیاسراتو در سایپا نیز این هفته متوقف خواهد شد و خطوط تولید آن نیز جمع‌آوری می‌شود.

با خروج کیاموتورز از چرخه تولید مشترک خودرو با سایپا، این شرکت نیز به جمع شرکت‌های رنو، سیتروئن، برلیانس، ولوو و ایویکو خواهد پیوست که پیشتر با بدعهدی و عمل نکردن به تعهدات خود، به‌ تولید مشترک خودرو در ایران پایان داده‌ بودند.

سایپا اعلام کرد: با درک کامل از شرایط پیش آمده برای هموطنانی که متقاضی تحویل خودروهای تولید مشترک با شرکای خارجی بودند، اقدامات لازم را برای جلب رضایت مشتریان و تبدیل خودروهای ثبت‌نامی آنها به خودروهای قابل تحویل انجام داده و همچنین پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی را برای احقاق حق شرکت و مشتریانش ادامه می‌دهد.

خروج کیا موتورز از ایران پس از خروج رنو و پژو برای خودروسازان ما که به خارج متکی بودند قطعا مشکل ساز است.

سطح کیفیت خودروهای تولید داخل چندان مطلوب نیست، این ادعا را جداول ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اثبات می‌کند.

این در شرایطی است که بحث تحریم‌ها، مشکلات بیشتری را در کیفی‌سازی محصولات تولیدی ایجاد خواهد کرد.

خودروسازی در ایران قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد.

خودروسازان داخلی در این مدت توانایی‌ها را در مونتاژ، ساخت خطوط مربوط به بدنه و همچنین خطوط رنگ به خوبی نشان داده‌اند.

با این حال صنعت خودروی داخلی بی‌نیاز از همکاری و ارتباط با دیگر خودروسازان بین‌المللی نیست و شدیدا به آنها وابسته است.

مطالعه بیشتر: روایت مطبوعات از دو اتفاق نگران کننده برای بازارها

  • تاریخ انتشار : 04 August 2019
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :