پیش شرط‌های ورود خودروهای روسی - شرکت لیزینگ ایران خودرو

به گزارش تجارت‌نیوز، عبدالله رضیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ابتدا در رابطه با آخرین وضعیت طرح ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: پرونده ساماندهی صنعت خودرو در حال حاظر در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و هنوز نهایی نشده است.

وی بیان کرد: چندین مورد در این طرح مطرح است که از جمله آن‌ها می‌توان به مسئله تعرفه خودروهای وارداتی اشاره کرد که میزان آن را تا حد زیادی پایین آورده‌اند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: موضوعات دیگر نیز مربوط به حمایت از تولید داخل و همچنین نحوه واردات خودروهای سنگین می‌شود. بسته بودن واردات خودرو نیز بحث قانون است و شورای اقتصادی سران قوا آن را ممنوع کرده است. این مسئله نیز به صورت موقتی است اما در مورد زمان آزادسازی واردات خودرو نمی‌توان به صورت دقیق صحبت کرد. اگر موضوع تحریم منتفی شود مشکل حل خواهد شد و شرایط به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

افزایش ۲ برابری نرخ خودرو نسبت به سال ۹۶

وی درباره قیمت خودرو در شرایط فعلی گفت: با توجه به قیمت ارز، نرخ خودرو فعلا مناسب است. این شرایط با توجه به قیمت ارز، مواد اولیه از جمله فولاد سنجیده می‌شود. این نکته را نیز باید گفت که نرخ خودرو نسبت به سال ۹۶ تقریبا ۲ برابر شده است. به طور کلی روند نرخ خودرو نسبت به نرخ ارز طبیعی است اما قدرت خرید مردم بالا نرفته است.

رضیان اظهار کرد: قرار شده است در ۶ ماه دوم ۹۸ تعهدات خودروسازان تحویل داده شود و اگر این کار صورت پذیرد مقداری فشار بازار کم خواهد شد. در حال حاضر شرایط تولید خوب است و هر خودروساز روزانه ۲ هزار خودرو تولید می‌کند. هم‌اکنون جمعا تولید خودروسازان ۴ هزار خودرو در روز است که اگر این میزان به ۶ هزار خودرو برسد تقریبا می‌توان گفت روال طبیعی خواهد بود.

قراردادهای خودرویی جدید در حال بسته شدن

رضیان درباره قراردادهای خودرویی با کشورهای خارجی اظهار کرد: یک سری قراردادهای جدید توسط شرکت‌ها در حال بسته شدن است. برخی از خودروسازان خارجی ایران را ترک کرده‌اند اما در مقابل شرکت‌های جدیدی نیز در حال آمدن به ایران هستند. به نظر می‌رسد اگر قیمت‌ها مناسب شود، آینده بهتری در صنعت خودرو نسبت به سال ۹۷ خواهیم داشت.

همکاری با روسیه و فرانسه در خودروسازی

رضیان در پایان اشاره‌ای به همکاری با روسیه و فرانسه کرد و گفت: ما زیرساخت‌های روسی نداریم و اگر قرار بر ورود این نوع خودروها باشد، باید به صورت CKD به کشور راه پیدا کنند. اگر بخواهیم خودروهای روسی را نیز وارد کنیم، مشکلات مختلف به خصوص در زمینه ارز وجود دارد.

وی افزود: صحبت‌هایی با کشورهای دیگر از جمله چین، کره و فرانسه صورت گرفته است. ما سه خودروهای پژو، سیتروئن و رنو را در کشور تولید می‌کردیم و زیرساخت‌های آن‌ها را داشتیم. فرانسوی‌ها می‌خواهند که با ایران کار کنند اما باید شرایط خاصی برای آن‌ها در نظر بگیریم تا مشکلی ایجاد نشود.

منبع: گسترش‌نیوز

  • تاریخ انتشار : 24 September 2019
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :