هزینه تعمیر موتور پژو ۴۰۵، پارس، سمند با موتور XU7 با حجم cc1800 - شرکت لیزینگ ایران خودرو

امروزه شاهد آن هستیم که با گران شدن بهای خودروهای موجود در بازار کشورمان، متعاقبا هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها نیز بالا رفته و همین مسئله به دغدغه خاطر بسیاری از اقشار کمتر برخوردار جامعه تبدیل شده است و مخصوصا هزینه تعمیر موتور خودروهای کم کیفیت داخلی نظیر انواع پژو می تواند یک چالش اساسی برای اقشار مختلف جامعه باشد.

تحریم صنایع خودروسازی ایران، زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی، عدم پرداخت به موقع طلب قطعه سازان از سوی شرکت‌های بزرگ داخلی که موجب شده برخی از کارخانجات قطعه سازی با مشکلات عدیده‌ای در روند تولید روبرو شوند و در نتیجه با عرضه محدودتر محصولات آنها در بازار مواجه باشیم و نیز سودجویی برخی از دلالان در این بین، همه و همه از جمله علل منطقی و غیرمنطقی برای گران شدن بهای لوازم یدکی و خدمات مرتبط با خودرو در کشورمان به شمار می‌روند.

تعمیر موتور پژو پارس - پژو 405 - سمند

در این بین اما افرادی هستند که اصطلاحا گاوشان دوقلو زاییده و موتورخودرویشان نیاز به تعمیر موتور اساسی پیدا کرده است. هنگامی که موتور خودروی شما از قسمت میل لنگ، یاتاقان‌های ثابت و متحرک، رینگ و پیستون، بلوک سیلندر و… طوری آسیب دیده باشد که برای رفع عیب و تعمیر آن نیاز به پیاده کردن کامل موتور از روی اتاق خودرو و جدا نمودن تک تک اجزای آن از یکدیگر باشد، در این زمان گفته می‌شود که موتور خودرو به تعمیر اساسی نیاز دارد.

تعمیر موتور هزینه تعمیر اساسی پژو 405، پارس، سمند 1800

در طی این پروسه معمولا بلوک سیلندر، سرسیلندر و قطعات وابسته نظیر سوپاپ‌ها، یاتاقان‌ها، بغل یاتاقانی و غیره به کارگاه تراشکاری فرستاده می‌شوند تا پس از سنگ خوردن، آب‌بندی و آماده سازی (بر حسب میزان خسارت وارده و دفرمه شدن اجزای مرتبط) به کارگاه مکانیکی بازگردانده شده و استاد مکانیک تمامی اجزای موتور را مجددا مانند روز اول و البته با بسیاری از قطعات نو سرهم بندی نموده و آن را بر روی خودرو جایگذاری نماید.

این نوع تعمیر، همان طور که از نامش پیداست، پرهزینه‌ترین و جامع ترین نوع رفع عیبی است که می‌توان بر روی یک پیشرانه انجام داد.

هزینه تعمیر موتور پژو 405، پارس، سمند 1800

افرادی که خودرویشان نیاز به تعمیر موتور اساسی پیدا می‌کند، یا به طور مداوم فشار زیادی به پیشرانه وارد آورده‌اند و یا اینکه در نگهداری از خودرو سهل انگاری نموده و مواردی چون چک کردن میزان مایع خنک کننده رادیاتور، کنترل سطح روغن موتور (کمبود روغن مهمترین علت خرابی اساسی موتور است)، عدم تعویض به موقع مایع روانکار (روغن) و فیلتر مربوطه و مواردی از این دست را جدی نگرفته‌اند.

البته این طور نیست که شما بتوانید با رعایت کامل موارد فوق، به طور صد درصد از بروز خرابی کامل موتور و یا همان نیاز به تعمیر اساسی ممانعت به عمل بیاورید چراکه به عنوان مثال خرابی ناگهانی پمپ روغن، بروز عیب در فشنگی (سنسور) سطح روغن و در نتیجه عدم ارائه به موقع هشدار به رانندگان در مورد کاهش قابل توجه در میزان روغن موتور، شکستن ناگهانی یکی از قطعات پرتحرک موتور مانند شاتون‌ها (این مورد اصطلاحا در میان مکانیک‌ها به دست در آوردن معروف است) و… همگی می توانند پای خودرویتان را برای تعمیر اساسی به تعمیرگاه باز نمایند.

هزینه تعمیر اساسی پژو 405، پارس، سمند 1800

به هر روی امروز قصد داریم تا هزینه‌های مرتبط با تعمیر اساسی موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو، ۴ سیلندر، تنفس طبیعی xu7 که در خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس به کار گرفته شده است را بررسی نماییم. لطفا جهت آگاهی از میزان هزینه‌های تعمیر اساسی این پیشرانه رایج، به جدول زیر مراجعه نمایید.

تعمیر اساسی

توجه: به دلیل آنکه اجرت تعمیر در شهرهای بزرگ و کوچک متفاوت بوده و نیز میان قیمت لوازم یدکی با برندهای مختلف تفاوت‌های فاحشی وجود دارد، بهای کلیه خدمات و لوازم یدکی به صورت متوسط و میانگین قیمت در جدول زیر ذکر شده است. (مهر ۹۸)

قیمت (هزار تومان)

نام قطعه
۵۵۰-۱۲۰۰ بوش و پیستون
۵۰۰-۶۵۰ رینگ پیستون
۳۰۰ یاتاقان ثابت و متحرک (دست کامل)
۵۰۰ میل لنگ
۸۵ بغل یاتاقان
۱۰۰ واشر سرسیلندر
۲۰۰ اویل پمپ
۲۵۰ سوپاپ (دست کامل)
۸۰ لاستیک ساق سوپاپ
۲۵ واشر درب سوپاپ
۶۰ چسب آببندی + سایر واشرجات
۳۰ ترموستات
۳۰ اورینگ دور بوش سیلندر
۳۰۰ کیت تسمه تایم
۱۷۰ سرویس روغن
۵۰۰-۱۰۰۰ اجرت استاد تراشکار(بسته به نوع کارهای انجام شده)
۸۰۰

اجرت استاد مکانیک(به طور میانگین)

لازم به ذکر است که هزینه تعمیر اساسی پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی پژو می‌تواند بر حسب میزان خسارت وارده به میل‌لنگ و بلوک سیلندر، شاتون‌ها، هزینه تراشکاری و … بیشتر و یا کمتر از مقادیر فوق شود اما به طور کلی، در صورتی که پیشرانه xu7 پژو نیاز به تعمیر اساسی پیدا کند، به طور میانگین هزینه‌ای در حدود ۴٫۵ تا ۵ میلیون تومان را بر جیب مالک خودرو تحمیل خواهد نمود.

  • تاریخ انتشار : 22 October 2019
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :