آینده ای برخلاف تصور؛ رشد فروش شاسی بلند ها قاتل مزیت خودروهای برقی می شود - شرکت لیزینگ ایران خودرو

آژانس بین المللی انرژی (IEA) که به طور سالیانه گزارشی درباره وضعیت مصرف انرژی و مسائل زیست محیطی منتشر می کند در آخرین گزارش سالیانه خود عنوان کرده است که تمامی دست آوردهای زیست محیطی تولید و مصرف وسایل نقلیه برقی در حال از بین رفتن است. علت این ادعا به افزایش شدید فروش شاسی بلند ها و کراس اورها (بنزینی و دیزلی) برمیگردد.

مدیر این آژانس در این باره می گوید:

در حال حاضر خبرهای خوبی در زمینه میزان تولید گازهای سمی و تغییرات اقلیمی شنیده می شود اما گزارش های ما نشان می دهد که صنعت خودروسازی به جای تمایل نشان دادن به وسایل نقلیه برقی در حال حرکت به سوی گسترده و افزایش فروش شاسی بلند ها و کراس اور هاست.

طبق گزارش این آژانس تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۳۳۰ میلیون وسیله نقلیه برقی بر روی جاده ها حرکت خواهند کرد که باعث تغییر در میزان مصرف نفت در حدود ۴ میلیون بشکه در روز می شوند.

پیش بینی این آژانس محافظه کارانه تر از گزارش تهیه شده توسط نشریه بلومبرگ است که ادعا می کند تا سال ۲۰۴۰ در حدود ۵۰۰ میلیون نفر از وسایل نقلیه برقی استفاده کرده و ۴۰ میلیون خودروی تجاری برقی نیز در جاده ها حرکت خواهند کرد.

با این وجود مصرف نفت تا ۵ سال آینده رشد خواهد داشت به گونه ای که شاهد افزایش مصرف تا ۱ میلیون بشکه در هر روز تا سال ۲۰۲۵ خواهیم بود.

2020-mercedes-benz-gls-class-vs-bmw-x7-big-luxury-suv-photo-comparison-134140_1

با وجود این که جهان در حال حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر است اما سرعت تغییرات و تحولات اقتصادی و جمعیتی به قدری است که این بخش نوپا توانایی حرکت پا به پا را ندارد.

گزارش مذکور پیش بینی می کند رشد تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۳۰ به حداکثر مقدار خود خواهد رسید و همچنین قیمت هر بشکه نفت از ۶۰ دلار امروزی به ۹۰ دلار در سال ۲۰۳۰ به ازای هر بشکه خواهد رسید و تا سال ۲۰۴۰ قیمت نفت به ۱۰۳ دلار خواهد رسید.

اما در این گزارش جالب ترین مسئله به افزایش روزافزون فروش شاسی بلند ها و کراس اورها تعلق می گیرد. در حال حاضر فروش این دست از خودروها در بازار ایالات متحده آمریکا، چین، هند، اروپا و حتی آفریقا با رشد بسیار زیادی همراه بوده است.

در سال گذشته از میان2,31 میلیون خودروی فروخته شده با نشان مرسدس بنز، بیش از 820 هزار دستگاه به خانواده شاسی بلندها تعلق داشته اند

طبق اطلاعات منتشر شده توسط این آژانس، شاسی بلندها دومین دلیل بزرگ تولید گازهای گلخانه ای در ۱۰ سال گذشته در جهان بوده اند.

اولین دلیل بزرگ تولید گازهای گلخانه ای نیروگاه های سوخت فسیلی تولید برق بوده اند. میزان تولید گازهای گلخانه ای شاسی بلند ها از مجموع دیگر بخش های صنعت بسیار بالاتر بوده است. گازهای گلخانه ای تولیدی این وسایل نقلیه حتی از گازهای گلخانه ای صنعت هوانوردی نیز بیشتر است.

در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۸ درصد خودروهای فروخته شده در جهان شاسی بلند و کراس اور بوده اند. سال گذشته این رقم به ۴۲ درصد رسیده است. در همین راستا این موسسه می گوید:

اگر مصرف سوخت وسایل نقلیه احتراق داخلی را کاهش دهیم شاهد تاثیر بسیار بیشتری (۹ میلیون بشکه در روز) به نسب رشد وسایل نقلیه برقی (۴ میلیون بشکه در روز) خواهیم بود.

98e3789b-citroen-c5-aircross-suv-hybrid-concept-14

با وجود پیشرفت های همگانی در بخش صنعت و وسایل نقلیه برقی انتشار گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن در سرتاسر جهان پس از سال های ۲۰۴۰ همچنان افزایش خواهد یافت. یکی از دلایل این مسئله کشورهایی است که همچنان با اتکا به ذغال سنگ دست به تولید برق می زنند.

به همین دلیل یکی از نویسندگان این گزارش در گزاره ای عنوان کرده است:

آینده مانند گذشته به نظر نمی رسد و در دستان کشورهای پیشرفته نیست.

فروش شاسی بلند

با وجود این که در ۲۰ سال گذشته تقاضا برای نفت از برق جلو زده است اما این روند به زودی تغییر خواهد کرد. یکی از معدود مواردی که می توان با اطمینان از آن صحبت کرد افزایش تقاضای انرژی در طی دو دهه آینده است. تقاضا برای برق به نسبت سایر منابع انرژی از سرعت بیشتری برخوردار خواهد بود.

در واقع موتور رشد تقاضای تمامی منابع در آینده روشن خواهد ماند. حمل و نقل نیز به واسطه بهبود کارایی سوخت ها و موتورهای احتراق داخلی در کنار استفاده گسترده تر از وسایل نقلیه برقی با تغییرات بزرگی همراه خواهد بود.

  • تاریخ انتشار : 16 November 2019
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :