رقابت داغ برای طراحی سیستم اینفوتینمنت ایمن بین خودروسازان جهان - شرکت لیزینگ ایران خودرو

خودروهای امروزی از سیستم های پیشرفته زیادی سود می برند. سیستم اینفوتینمنت یکی از این موارد است که استفاده از دیگر سیستم ها را راحت تر می کند. اما علی رغم این موضوع، سرگرم شدن با سیستم اینفوتینمنت حین رانندگی می توان خطرآفرین باشد، چرا که ممکن است با پرت کردن حواس راننده، حوادث تلخی را رقم بزند.

نشریه انگلستانی WhatcCar اخیرا تحقیقی انجام داده که در آن میزان حواس پرت کنندگی سیستم اینفوتینمنت ۲۰ مدل مختلف هنگام رانندگی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به طور کلی تحقیق WhatCar حکایت از آن دارد کار با نمایشگر لمسی می تواند زمان واکنش راننده را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. شاید به همین خاطر است اکثر خودروسازان برای کنترل نمایشگر از دکمه های گردان روی کنسول میانی استفاده می کنند.

در بخشی از ارزیابی نشریه انگلستانی، به رانندگان فرصت داده شده تا با سیستم اینفوتینمنت هر خودرو آشنا شوند. پس از آشنایی از آنها خواسته شده تا بخاری را از طریق نمایشگر لمسی تنظیم کنند. نکته تامل برانگیز اینکه زمانی که رانندگان برای این کار صرف کرده اند، بیش از دو برابر انجام همان کار با دکمه های فیزیکی یا دکمه گردان حاضر روی کنسول میانی بوده است. زوم کردن روی نقشه بیش از چهار برابر و جابجایی بین ایستگاه های رادیویی مختلف هم هشت برابر بیشتر طول کشیده است.

شاید فکر کنید که بجای صفحه لمسی یا دکمه های فیزیکی می توان از فرمان های صوتی استفاده کرد. ولی باید گفت که این روش بسیار بدتر بوده و خطرناک تر است. به عنوان نمونه وقتی WhatCar از رانندگان خواسته نزدیک ترین پمپ بنزین را با کمک فرمان های صوتی پیدا کنند، عدم تمرکز آنها خیلی بیشتر شده است.

اگرچه به نظر می رسد این روش حواس پرت کنندگی کمتری داشته باشد، اما مشخص شده که در صورت عملکرد ضعیف و پاسخدهی کند سیستم، رانندگان بیش از ۱۰ ثانیه چشم خود را از مسیر مقابل بر می دارند.

حال این را هم در نظر بگیرید که هنگام حرکت با سرعت ۳۰ مایل (۴۸ کیلومتر) در ساعت، یک خودرو در هر ثانیه ۱۳٫۵ متر را طی می کند. در بدترین نتیجه حاصل شده در ارزیابی WhatCar یکی از رانندگان بیش از ۴۲ ثانیه تمرکز خود را از دست داده که این به معنای طی مسافتی بیشتر از طول ۶ زمین فوتبال بدون تمرکز لازم است.

تست های WhatCar شامل موارد زیر می شوند:

  1. افزایش دما به اندازه ۲ درجه
  2. افزایش دور فن بخاری در دو حالت
  3. رفتن به مسیریاب و بزرگ تر کردن نقشه برای مشاهده یک مسیر ۲۰ مایلی از قبل برنامه ریزی شده
  4. کنسل کردن مسیر داده شده به مسیریاب
  5. رفتن به رادیو، پیدا کردن و انتخاب یک ایستگاه معین
  6. پیدا کردن نزدیک ترین ایستگاه سرویس (شامل پمپ بنزین) از طریق فرمان های صوتی

گفتنی است از بین مدل های ارزیابی شده، سیستم اینفوتینمنت ب ام و سری ۳ با کسب ۲۸ امتیاز از ۳۰ امتیاز ممکن، به رتبه اول دست یافته است. مرسدس CLA و پورشه پانامرا هر دو با ۲۷ امتیاز در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. در ادامه می توانید رتبه بندی مدل ها را به طور کامل مشاهده فرمایید.

  1. BMW 3-Series with Live Cockpit Professional (28/30)
  2. Mercedes CLA with 10.25-inch touchscreen (27/30)
  3. Porsche Panamera with Connect Plus and PCM (27/30)
  4. Audi Q3 Sportback with Virtual Cockpit Plus (26/30)
  5. Mazda 3 with 8.8-inch color display and Mazda Connect (25/30)
  6. VW Passat with 8.0-inch Composition Media System (24/30)
  7. Ford Fiesta with Sync 3 and FordPass Connect (23/30)
  8. Hyundai Ioniq with 10.25-inch screen and Bluelink (22/30)
  9. Vauxhall Corsa with 10-inch Multimedia Navi Pro (22/30)
  10. Skoda Kamiq with 9.2-inch system (21/30)
  11. Jaguar XE with 10-inch Touch Pro Duo system (21/30)
  12. Volvo S60 with Sensus (20/30)
  13. Toyota Corolla with Touch 2 media system (20/30)
  14. Nissan Juke with Nissan Connect (19/30)
  15. Honda CR-V with 7-inch touchscreen and Honda Connect (18/30)
  16. Lexus RX with 12.3-inch multimedia display (18/30)
  17. Peugeot 508 SW with 10.0-inch Connected 3D Navigation (17/30)
  18. Skoda Citigo-e iV with color screen (16/30)
  19. Fiat 500X with 7.0-inch touchscreen and Uconnect Live (14/30)
  20. MG ZS with 8.0-inch touchscreen (12/30)
  • تاریخ انتشار : 27 April 2020
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :