برای اولین بار در جهان، فروش خودروهای برقی در نروژ از خودروهای درون‌سوز پیشی گرفت - شرکت لیزینگ ایران خودرو

نروژ جزو کشورهایی است که با تدوین قوانین مختلف و اجرای سیاست‌های تشویقی، شهروندان خود را به سمت خرید خودروهای پاک سوق می‌دهد. این امر سبب شده هر ساله بخش قابل توجهی از خودروهای به فروش رسیده در این کشور به پیشرانه‌ الکتریکی مجهز باشد.

اگرچه خودروهای برقی از محبوبیت زیادی در نروژ برخوردار هستند، ولی در سال‌های اخیر آمار فروش آنها در مقایسه با مدل‌های درون‌سوز همواره پایین‌تر بود. اما نکته تامل‌برانگیز اینکه طبق آمار سال ۲۰۲۰، برای نخستین بار در نروژ میزان فروش خودروهای برقی از مدل‌های درون‌سوز پیشی گرفته است. این اولین بار در دنیاست که اتومبیل‌های الکتریکی در یک کشور، از نظر فروش بر رقبای بنزینی و دیزلی خود غلبه می‌کنند.

چارت میزان فروش خودروهای برقی و درون‌سوز بین سال‌های ۲۰۱۱ الی ۲۰۲۰ در نروژ؛ خط نارنجی: آمار فروش خودروهای برقی، خط قرمز: آمار فروش خودروهای درون‌سوز بنزینی، دیزلی و هیبریدی

آنطور که پایگاه خبری رویترز گزارش کرده، در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵۴ درصد از کل خودروهای فروخته شده در نروژ به پیشرانه برقی و ۴۶ درصد باقیمانده به موتور بنزینی، دیزلی یا پیشرانه هیبریدی مجهز بوده‌ است. برای مقایسه در سال ۲۰۱۹ خودروهای برقی ۴۲ درصد از آمار فروش کلی نروژ را در اختیار داشتند؛ ده سال قبل هم فقط یک درصد از بازار در اختیار این دسته از خودروها بود.

شاید بدانید نروژ سخت در تلاش است به نخستین کشوری تبدیل شود که فروش خودروهای درون‌سوز را ممنوع می‌کند. برای تحقق این امر، دولت نروژ خودروهای برقی را از کلیه مالیات‌های رایج برای مدل‌های بنزینی و دیزلی معاف کرده است.

نگاهی به آمار فروش مدل‌های مختلف نشان می‌دهد، شهروندان نروژی در ماه دسامبر بیش از سایر ماه‌ها اقدام به خرید اتومبیل‌ برقی کرده‌اند. در این ماه ۶۶٫۷ درصد از خودروهای خریداری شده توسط مردم این کشور از نوع برقی بوده است.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بخش چشمگیری از مدل‌های درون‌سوز فروخته شده در نروژ، در حقیقت به پیشرانه هیبریدی (۲۰ درصد از نوع هیبریدی شارژی و ۹ درصد هیبریدی معمولی) مجهز بوده‌ است؛ خودروهای دیزلی و بنزینی هم به ترتیب ۹ و ۸ درصد از آمار کلی را به خود اختصاص داده‌اند.

کریستینا بو (Christina Bu) رئیس انجمن خودروهای الکتریکی نروژ در مصاحبه با رویترز، برای سال ۲۰۲۱ تصاحب سهم ۶۵ درصدی از بازار را هدفگذاری کرده و افزوده اگر این مساله امسال محقق شود، دستیابی به رویای فروش وسایل نقلیه با آلایندگی صفر تا سال ۲۰۲۵ بسیار محتمل خواهد بود.

با صعودی شدن روند ورود خودروسازان مختلف به بازار خودروهای برقی، تحقق رویای نروژی‌ها تسهیل خواهد شد. شاید فکر کنید مثل سال‌های قبل، سال گذشته نیز عنوان پرفروش‌ترین برند الکتریکی نروژ به تسلا رسیده، ولی این آئودی است که توانسته گوی سبقت را از خودروساز کالیفرنیایی برباید.

شایان ذکر است بازار خودروی نروژ حجم بزرگی ندارد و در سال ۲۰۲۰ کمتر از ۱۴۲ هزار دستگاه در این کشور فروخته شده؛ از این رقم نزدیک به ۷۷ هزار دستگاه به مدل‌های برقی تعلق دارد.

با توجه به حجم کم و استقبال بالا از مدل‌های برقی، بسیاری از خودروسازان بازار نروژ را در حکم یک لابراتوار می‌بینند و قبل از عرضه محصولات الکتریکی جدید به بازارهای بزرگ، آنها را راهی این کشور کرده و عملکردشان را در مقیاسی کوچک‌تر ارزیابی می‌کنند. حال بهتر متوجه شوید که چرا خودروسازان نوظهور چینی بر بازار نروژ تمرکز کرده و سعی می‌کنند خودروهای برقی خود را ابتدا در نروژ عرضه کنند.

  • تاریخ انتشار : 10 January 2021
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :