کاهش جدی آمار فروش هولدینگ فولکس واگن در پی شیوع کرونا - شرکت لیزینگ ایران خودرو

با پایان سال میلادی و منتشر شدن وضعیت مالی و اقتصادی بزرگ ترین شرکت های خودروسازی جهان، گروه بزرگ فولکس واگن نیز آمار عملکرد خود در این سال بی سابقه را منتشر کرده است که نشان دهنده کاهش فروش در تمامی برندهای زیر مجموعه این غول خودروسازی بوده است.

آئودی

آئودی توانست برای اولین بار در تاریخ بلند بالای خود بیش از نیم میلیون خودرو در یک چهارم پایانی سال به فروش برساند و در ۳ ماه آخر سال نیز ۵۰۵ هزار و ۵۸۳ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده است.

با این وجود فروش کلی این شرکت به علت گسترش ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱،۶۹۲،۷۷۳ دستگاه بوده که کاهشی ۸٫۳ درصدی به نسبت سال قبل داشته است. بزرگ ترین بازار شرکت آئودی کشور چین است که فروش ۷۲۷،۳۵۸ دستگاهی را تجربه کرده است.

این شرکت با کسب تجربه در آغاز گسترش ویروس کرونا در بهار، به سمت فروش دیجیتالی حرکت کرد تا بتواند نیاز مشتریان خود را پاسخ بدهد.

تقاضا برای مدل برقی E-tron در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و این شرکت توانسته ۴۷،۳۲۴ دستگاه از این مدل به فروش برساند که این محصول را تبدیل به پر فروش ترین خودروی برقی تولید شده در میان خودروسازان رده بالای آلمانی می‌کند. مدل Q3 و A6 نیز رشد فروش را در این سال تجربه کرده‌اند. گرچه میزان فروش در بازارهای اروپایی در حدود ۱۹٫۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

بنتلی

برخلاف دیگر برندهای گروه فولکس واگن بنتلی به فروش بی سابقه‌ای در سال ۲۰۲۰ دست پیدا کرده است. این شرکت توانسته ۱۱،۲۰۶ دستگاه در سال ۲۰۲۰ به فروش برساند که حکایت از رشد ۲ درصدی به نسبت سال ۲۰۱۹ دارد.

گرچه این شرکت در حدود ۵ هفته به طور کامل تعطیل بود و ۹ هفته نیز با ظرفیت ۵۰ درصدی کار می‌کرد. بهبود سریع بازار لوکس پسند چین و همینطور تقاضای زیاد برای فیس لیفت جدید بنتایگا و مدل flying Spur از مهم ترین دلایل این رشد به نسبت کوچک اما مهم است.

کوپرا و سئات

برند با عملکرد بالای شرکت سئات یعنی کوپرا رشد فروش به نسبت سال های قبل تجربه کرده است با این وجود فروش کلی محصولات سئات افت ۲۵٫۶ درصدی را تجربه کرده است. این برند اسپانیایی توانسته در سال ۲۰۲۰ در حدود ۴۲۷،۰۰۰ دستگاه به فروش برساند که در حدود ¼ آن تنها در کشور آلمان بوده است و در کشور اسپانیا نیز تنها ۷۳،۳۰۰ دستگاه به فروش رسانده است. گرچه این برند توانسته فروش مناسبی را در ترکیه و فلسطین اشغالی به ثبت برساند.

لامبورگینی

لامبورگینی ساکن سنت آگاتا ایتالیا در حدود ۹ درصد افت فروش را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده گرچه فروش آن در نیمه دوم سال رکورد شکن ظاهر شده است.

۷۴۳۰ لامبورگینی در سال ۲۰۲۰ به فروش رفته که به نسبت رکورد این شرکت در سال ۲۰۱۹ که برابر با ۸۲۰۵ دستگاه بوده عقب نشینی داشته است. البته در بهار شرکت لامبورگینی برای ۷۰ روز تعطیل بوده است.

بزرگ ترین بازار لامبورگینی همچنان آمریکا است و پس از آن آلمان، چین، هنگ کنگ و ماکائو و سپس ژاپن قرار دارد. بیش از نیمی از فروش لامبورگینی در سال ۲۰۲۰ مربوط به مدل اوروس است. در رتبه بعدی هوراکان و سپس آونتادور قرار دارد.

پورشه

همانند دیگر برندهای فولکس واگن پورشه نیز در حدود ۶ هفته به طور کامل هیچ خودرویی تولید نکرد اما تقاضا برای محصول جدید و برقی این شرکت یعنی تایکان توانست این مسئله را به سرعت جبران کند.

در حدود ۲۰،۰۱۵ دستگاه تایکان در طول سال تحویل مشتریان این شرکت قرار داده شد که برابر با فروش مدل های ۷۱۸ باکستر/کیمن است.

پر فروش ترین محصول این شرکت شاسی بلند کاین با فروش ۹۲،۸۶۰ دستگاهی است. مدل ۹۱۱ نیز فروش ۳۴،۳۲۸ دستگاهی به ثبت رسانده است. در مجموع پورشه فروش ۲۷۲،۱۶۲ دستگاهی را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده است.

اشکودا

اشکواد با وجود این که در حدود ۱۹٫۱ درصد کاهش فروش را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده است اما بیش از ۱ میلیون دستگاه خودرو در این سال به فروش رسانده که هفتمین سالی است که این شرکت فروش بیش از ۱ میلیون دستگاهی را تجربه می‌کند.

مجموعه تولید اشکودا در کشور جمهوری چک برای ۳۹ روز تعطیل بود و بزرگ ترین بازار این برند یعنی چین در حدود ۳۸٫۷ درصد به نسبت سال قبل سقوط را تجربه کرده است. با این وجود فروش در بازار آلمان با رشد مواجه شده است. همچنین در بازارهای ترکیه، مصر و روسیه نیز عملکرد مثبتی را برجای گذاشته است.

فولکس واگن

در نهایت به خود برند فولکس واگن می‌رسیم که در حدود ۱۵٫۱ درصد فروش کمتری را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده است. گرچه فروش محصول کاملا جدید و برقی این شرکت یعنی ID 3 نوید روزهای روشن تر را می‌دهد. در مجموع ۵،۳۲۸،۰۰۰ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۰ با برند فولکس واگن به فروش رسیده است. در سال ۲۰۱۹ اما این شرکت توانسته بود ۶،۲۷۹،۰۰۰ دستگاه به فروش برساند. فروش در تمامی بازارهای مهم از جمله آمریکا، آسیا و اروپا منفی بوده است.

ID 3 به تنهایی ۵۶،۵۰۰ دستگاه به فروش رسانده است. همچنین مدل e-Golf نیز که از این به بعد تولید نخواهد شد توانست ۴۱،۳۰۰ دستگاه به فروش برساند و مدل پلاگین هیبریدی پاسات GTE نیز فروش ۲۴ هزار دستگاهی را به ثبت رسانده است. در آینده نزدیک با عرضه گسترده مدل ID 4 فولکس واگن انتظار عملکرد بهتر در بخش خودروهای برقی دارد. مدل های توارگ، تیگوان و T-Cross نیز از جمله مهم ترین محصولات پر فروش فولکس واگن بوده‌اند.

  • تاریخ انتشار : 15 January 2021
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :